Det mest udda konstverket som jag har i min samling kan lätt misstas för en leksak. Det har nämligen stora likheter med interaktiva leksaker som man ibland kan se på lekplatser. Men skenet bedrar.
Verket som du ser ovan heter Felixsnurran och är resultatet av en konstnärsduos egna intressen och state of the art-datorer i Lund på 1960-talet.
En konstnärsduo blir till
Beck & Jung borde egentligen kallat sig Bäck och Ljung, för bakom deras alias hittar man lundensarna Holger Bäckström och Bo Ljungberg.
Holger och Bo var barndomsvänner under uppväxten i Lund på 1940-talet, men när deras allmänna skolgång var över flyttade de till olika städer. Holger Bäckström for till Konstfack för att utbilda sig inom det visuella, medan Bo Ljungberg studerade till byggnadsingenjör i Malmö och senare matematik vid Lunds universitet. År 1965, när de båda var 26 år gamla, hade båda flyttat tillbaka till Lund och började samarbeta som konstnärsduo.
Jag har alltid gillat ”konstnärsduos” som koncept. Kanske för att det är närmaste konstvärlden kommer musikens ”band”. Jag gillar idén om det kollektiva skapandet och hur samarbete kan utveckla ett verk på ett sätt som är omöjligt när man bara är en person.
Mina favoritexempel är kanske det excentriska konceptkonstparet Christo och Jeanne-Claude, men jag håller även Marina Abramović och Ulays tankeväckande performanceverk högt. Jag har ett starkt minne från mellanstadiet, då jag fick höra om att ett par (Marina Abramović och Ulay) gått på varsin sida om kinesiska muren, för att sedan göra slut.
Beck & Jungs duoframgångar berodde på att de lyckades sammanfoga Bäckströms känsla för färg och form med Ljungbergs stora matematiska och tekniska kunskap. Deras konst använde matematiska uträkningar och slumpvisa geometriska former som grund och skapade därur vacker och komplex konst.
Tekniken visade vägen till bildalfabetet
Genom Bo Ljungbergs ingångar på Lunds universitet fick duon tillgång till helt ny datorutrustning. Datorer utvecklades vid denna tid i snabb takt och varje år gjordes stora landvinningar.
På Datacentralen i Lund fanns kraftfulla datorer och skrivare som kunde hjälpa konstnärsduon att skapa just den typ av matematiskt driven konst som de älskade. Beck & Jung lät datorernas slumpvisa ettor och nollor skapa ett antal ”grundformer” som de arbetade vidare med.
Deras grafiska alfabet består av elva grundformer och baseras på de geometriska formerna cirkeln, ellipsen, kvadraten och romben. Duon kallade projektet för ”Bildalfabetet” (1966) och det är ur detta arbete som Felixsnurran föds.
34 miljarder konstverk i ett
Felixsnurran skapades år 1968 till företaget Felix konstklubb i Eslöv. Snurran finns i 60 exemplar.
Verket består av 35 stycken vändbara plattor, uppställda i ett 7×5-mönster. Betraktaren av verket kan snurra på en ruta och på så sätt uppleva ett helt nytt konstverk. Det finns 34 359 738 368 olika kombinationer av Felixsnurran att uppleva.
Verket är känsligt och det exemplar som jag lyckats köpa har sina små defekter. Men jag älskar hur interaktiv Felixsnurran är och gillar tanken på att just den variant av uppställning av rutor som hänger på min vägg nog är helt unik.
Läs mer:
Bok: ”Digitala pionjärer: Datakonstens introduktion i Sverige”, Gary Svensson (Carlssons förlag, 2000)